صباح الخير

sabahelkheir56@yahoo.com

رئيس مجلس الإدارة
عبد الصادق الشوربجي
رئيس التحرير
طارق رضوان

بـحـث

أهم الأخبار

الأخبار

«قهوة المصريين».. وبس

2743 مشاهدة

16 ديسمبر 2014



كتب: مصطفي عرام

قهوة المصريين، للوهلة الأولى يقفز إلى الذاكرة مشهد محمد سعد فى فيلم «عوكل» الذى وجد ضالته فى قهوة المصريين، حيث وجد نفسه فى بلد غريب «تركيا»، بعد رحلة سفر وهو فاقد الوعى باعتباره جثة فى صندوق نقل جثث الموتى، لكن هذه المرة «قهوة المصريين» هو جروب على فيس بوك يتناول أى موضوع بالنقاش والتعليق أو حتى السخرية، ولأن اسمه مألوف، ويكتسب شعبية بين أوساط المصريين بحكم عشقهم للمقاهى، فقد وضع مؤسسو الجروب والآدمن الخاص به قواعد للاشتراك فيه، تحت مسمى «قوانين الجروب»، أهمها: أنه يمنع وضع أى إعلان أيا كان تجارى أو إعلان لصفحة معينة أو جروب معين، كذلك عدم إزعاج البنات بطلبات الصداقة أو بالرسائل غير اللائقة، وأى تطاول بحظر.
من القواعد كذلك «لو تكرمتوا حضراتكم بلاش الإيحاءات اللى ملهاش أى لزمة.. منعا لسوء الفهم.. الناس كلها مش بنفس قدر مستوى الفهم أو النية، سواء نية سليمة أو نية سوء، وممنوع ازدراء الأديان، وكمان ممنوع طلبات المتابعات زيها زى الصداقات.. الجروبات بتاعة الحاجات دى كتيرة، وأى عضو هيحط لينك سرقه فى الجروب هطرده وهجيب أكونته للأعضاء يعملوا عليه تبليغ عشان نقفله الأكونت». 
أيضا، العضو اللى هيروح يكلم آدمن عشان يكون آدمن فى الجروب هيتم طرده من الجروب، إحنا لو احتاجنا حد يكون آدمن احنا اللى هنطلب أوك، فأى عضو هعرف إنه كلم أى آدمن عشان عايز يكون ادمن معانا هيتم طرده، ولو عضو من الجروب بعت شتيمة لعضو تانى، العضو المتضرر يصور الشتيمة ويبعتها لأى آدمن على الخاص وهيتم طرده.   
ممنوع نشر أى بوستات سياسية أو أى بوستات فيها صور زبالة أو أى إيحاءات بالكلام، ولو فى جديد هبقى أحطها هنا مع باقى القوانين كإضافة وليس تعديلاً.
أخيرا تتمنى إدارة الجروب من الجميع: أن يلتزم بده، ومعتقدش إن الحاجات دى تزعل أى حد عشان محدش يزعل منا، فأتمنى من الجميع يلتزم بالقوانين والادمن ما هو إلا أداة لتنظيم الجروب وكلنا شخص واحد. •
 



التعليقات



بقلم رئيس التحرير

عصر جديد مع الصديق الألمانى

لمصر مكانة خاصة ووضع استثنائى. وضع تاريخى وجغرافى وجيوسياسى. هى كما قال عنها نابليون بونابرت أهم دولة فى العالم. لذلك فكل دولة..

اشترك بالنشرة الاخبارية

الاسم
:
البريد
:
   
RSS TwitterFacebook